Žydintis Sakartvelas. Svanetijos kalnai, kartvelų vaišės ir istorinis palikimas

Sakartvelas. Kalnai, mineraliniai vandenys ir vienuolynai

Didingi Svanetijos kalnai. Garsiojo mineralinio vandens Boržomi ištakos. Samcchės-Džavachetijos regionas. Vardzija vienuolynas. Prikaltas ugnies nešėjas Prometėjas. Svanų sostinė Mestija. Aukščiausiai Europoje gyvenama vieta Ušgulis. Legendinė Ušba. Garsiojo alpinisto Michailo Chergianio namai, jo gyvenimo istorija. Svanų buitis ir kasdienybė. Mergiani namai Mestijoje. Trekingas Svanetijos kalnuose. Plaukimas Martvilio kanjonu.

1 diena. Skrydis į Kutaisį*. Poilsis. Nakvynė Kutaisyje

2 diena. Pusryčiai viešbutyje. Vykstame į Samcchės-Džavachetijos regioną, link visame pasaulyje žymaus mineralinio vandens Boržomi* ištakų. Lankome kalnų slėnyje pasislėpusį tarp pietietiškų aukštų tuopų, gėlynuose skendintį miestą-kurortą Boržomi, grožimės vaizdingu parku, ragaujame mineralinio Boržomi vandens tiesiai iš jo šaltinių, alsuojame gydančiu kalnų ir mineralinių vandenų prisodrintu oru, gėrimės vaizdingais kalnų kriokliais. Iki valiai paganę akis vykstame į viduramžių miestą Achalcichė, lankome neįtikėtinai gerai iki mūsų laikų išsilaikiusią Rabati (XII a.) tvirtovę. 8 hektarų ploto teritorijoje yra ne tik pilis, tačiau taip pat ir bažnyčia, mečetė, minaretas, sinagoga, Gruzijos istorijos muziejus, o užlipus į pilies bokštus atsiveria pribloškianti panorama. Nakvojame Achalcichėje.

3 diena. Skaniai papusryčiavę viešbutyje vykstame toliau į pietus link garsiojo Vardzija* vienuolyno, kuris visas įrengtas olose ir įtrauktas į UNESCO paveldą. Vienuoliai lyg tikri Dykumų Tėvai savo pamaldų asketišką gyvenimą čia veda nuo XII a. Atvykę čia atsidursite autentiškoje sakralioje erdvėje, kur stebuklingi virsmai paliečia kiekvieną be išimties. Prisilietę prie amžių glūdumos bei autentiškos vienuolių kasdienybės vykstame toliau link Prometėjaus urvo*, tai viena iš garsiausių Imeretijos regiono įžimybių bei didžiausia ola Sakartvele, kurioje ,pasak legendos, buvo prikaltas Prometėjas, nešęs žmonėms ugnį. Pabuvę spaleologais ir patyrinėję Prometėjaus urvą vykstame link Kutaisio ir viso Sakartvelo pažibos – Bagrati katedros*, kuri įtraukta į UNESCO paveldo sąrašą. Tai vienintelė didelė cerkvė Gruzijoje pastatyta ant kalno. Įspūdinga soboro architektūra, jis monumentalus. Didžiuliai akmens blokai ir didžiuliai portikai Gruzijoje analogų neturi. Nuo soboro kalno matosi visas Kutaisis, Rioni upė ir Rača kalnagūbris ir netgi Pietinės Gruzijos kalnagūbriai. Palydėję saulę nuo Bagrati kalno liekame nakvoti Kutaisyje.

4 diena. Gardžiai kartveliškai papusryčiaujam ir keliaujam toliau link Samegrelo regiono. Čia aplankysime vieną žinomiausių natūralios gamtos stebuklų –Martvilio kanjoną, kuriame užsikonservavę prieš milijonus metų gyvenusių dinozaurų ir kitų seniai išnykusių gyvūnų kaulai ir vieni iš seniausių žmonių griaučių. Kanjone visada vėsu, net jei ir viršuje +40° C, todėl čia galima pailsėti nuo karščio, išsimaudyti. Esant pageidavimui galime patirti raftingą ir nusileisti valtimis tarpeklio dugnu tekančia upe tarp kanjonų ir krioklių. Upės vanduo neįtikėtino skaidrumo bei švarumo. Pasigrožėję vienu gražiausiu šalies kanjonu keliaujame toliau link didingų Kaukazo kalnų, link Svanetijos. Pakeliui užsukame į Zugdidi miestą kur aplankome vieną stipriausių Sakartvele įtakingų kunigaikščių Dadiani namą-muziejų su didžiuliu botaniniu sodu, žydinčiu bei kerinčiu įvairiausiais žiedais. Paganę akis į įvairiausius egzotinius augalus toliau keliaujame link vienų aukščiausių ir gražiausių visame Kaukaze Svanetijos kalnų. Pakeliui užsukame aplankyti vieną didžiausią bei aukščiausią užtvanką Europoje Enguri, kur abejingo nepalieka nei vieno. Toliau neapsakomo grožio kalnų serpantinais, sustodami prie vaizdingų vietų keliaujame link Svanetijos sostinės kalnų miestelio Mestijos (1500 m. virš jūros lygio) kur ir apsistojame nakvynei. Pietaujame pakeliui vietinėje užeigoje.

5 diena. Tradiciniai svanų pusryčiai viešbutyje ir su džipais keliaujame aukščiau į kalnus link prie vaizdingų ežerėlių išsidriekusių šalia Koruldi ledyno Svanetijos kalnyne nuo kur jau keliaujame pėsčiomis iki tolumoje boluojančio ledyno, atgal grįžtame atgal iki pat viešbučio Mestijoje arba iki tos vietos kur mus paleido iš džipų (pagal susitarimą). Vakarą linksmai galime praleisti viename iš legendinių Mestijos užeigų su tradiciniais svanų valgiais, šokiais ir muzika. Nakvojame viešbutyje Mestijoje.

6 diena. Pusryčiai su tradiciniais svanų patiekalais ir su džipais keliaujame dar aukščiau į kalnus, šalia didingo Tetnuldi kalno (4869 m.), kur geru oru atsiveria nuostabi panorama į visus Didžiuosius Kaukazo kalnus. Nusileidžiame nuo kalno ir judame link aukščiausiai visoje Euopoje iškilusio Ušguli kaimo (2200 m.) su legendiniais svanų bokštais tapusiais vizitine kortele viso Sakartvelo. Tai be galo gražus kaimas. Tiek savo tradicine architektūra, tiek supančiais Kaukazo kalnais. Toliau vykstame link vaizdingo tarpeklio šalia aukščiausios Sakartvelo ir Didžiojo Kaukazo kalvyno Šchara kalno (5193 m.) kur toliau kalnų takeliais keliaujame pėsčiomis ir sugrįžtame į tą vietą kur pradėjome žygį ir kur mūsų lauks džipai. Grįžtame į Mestiją miestelį. Einame ilsėtis į viešbutį arba keliaujame linksmintis į vietinę užeigą su šokiais, vynu ir tradiciniais svanų patiekalais, nuo kurių ir pradeda savo ištakas visa kartvelų virtuvė.

7 diena. Tradiciniai svanų pusryčiai viešbutyje ir su džipais keliaujame į vaizdingą Mazero kaimelį šalia žymiojo dvidančio Ušba kalno (4700 m.), kurį įveikti garbė kiekvienam alpinistui, nuo kurio apie svanų alpinizmo įgūdžius šlovė išplito po visą pasaulį. Tai legendinis kalnas apipintas legendomis, žūtimis ir didvyriškais įkopimais. Būtent čia lavinosi garsiausias svanų ir viso pasaulio alpinistas Michailas Chergiani. Nuo ten pėsčiomis keliaujame iki Čaladi upės ištakų, kuri prasideda nuo tokio pat pavadinimo ledyno, plytinčio Ušba kalno papėdėje. Pakeliui akį džiugins kriokliai bei nedideli kalnų ežerėliai, kur galėsime išsimaudyti pagal norą. Žygio trukmė apie 5-6 val.* (pakilimas ir nusileidimas). Po žygio ilsėtis grįžtame į viešbutį Mestijoje.

8 diena. Svanetiški pusryčiai viešbutyje ir nuo Didingų Kaukazo kalnų vaizdingais serpantinais leidžiamės atgal į Kutaisį. Pakeliui sustojame pietauti. Priklausomai nuo skrydžio laiko galime aplankyti bei išsimaudyti Juodojoje jūroje, vėliau mieste laisvas laikas suvenyrams. Išvykimas į oro uostą. Skrydis į Vilnių.

Kaina 650 eur.

Į kainą įeina – transporto paslaugos visą kelionės laiką; nakvynės ir pusryčiai viešbutyje; džipai kalnuose; gido paslaugos; svanetiški pusryčiai Mestijoje.

Į kainą neįeina – skrydžio bilietas; turistinių objektų lankymas, pietūs ir vakarienė.

Kelionės datos*:

Gegužės 11-18 d. (liko 2 vietos)

Birželio 1- 8 d. (nėra vietų)

Birželio 8-15 d. (liko 3 vietos)

Liepos 3-12 d. (grupė pilna)

Liepos 16-23 d. (liko 3 vietos)

Rugpjūčio 2-11 d. (grupė pilna)

Rugpjūčio 24-30 d. (liko 2 vietos)

Rugsėjo 7-13 d. (liko 3 vietos)

*Kelionės į Sakartvelą galimos ir kitomis Jūsų pasirinktomis datomis, reikia tik suderinti norinčių keliauti skaičių bei Jūsų pasirinktą maršrutą.

Kelionės yra labiau pažintinės, nei sportinės-alpinistinės, tad tinka įvairaus amžiaus bei pasiruošimo žmonėms.

Daugiau informacijos ir registracija el. p.: aitvarozygiai@gmail.com, kelionesirpramogos@gmail.com ar mob. tel.: 861654756

*Kutaisis – Imeretijos regiono centras, antras pagal dydį šalies miestas. Kutaisis vadinamas vienu iš seniausių pasaulio miestų. Kadaise jis buvo Kolchidės karalystės, gyvavusios dar XIII a. pr. Kr., sostinė. Vėliau tai buvo klestinčios Abchazijos karalystės sostinė, o XX a. Kutaisis buvo vienas iš pagrindinių Sakartvelo (Gruzijos) industrijos centrų.

*Boržomis – prie Kuros upės, vaizdingame Boržomio tarpeklyje, įsikūręs kurortinis miestas, pasižymintis pasakiška kraštovaizdžio apsuptimi, ramybe, tyru oru ir, žinoma, mineralinio vandens versmėmis. Jei jaučiate poreikį atitrūkti nuo šurmulio bei pasimėgauti ramybe – viešėdami Gruzijoje būtinai užsukite į Boržomio miestelį.

*Vardzija (ვარძია) – senovinis uolų vienuolynas Samcchės-Džavachetijos krašte, kalnuose, prie Kuros aukštupio. Vardzijos vietovė gyventa nuo seno, čia rasta Trialečio kultūros požymių. Krikščionių uolų būstai šiame krašte randami nuo VI a. Vardzijos urvų kompleksas sukurtas XII-XIII a.: kelių šimtų metrų ilgio tufo skardyje įrengta ~300–600 gyvenamųjų, religinių ir ūkinių kambarių. 1186 m. buvo išskaptuota Šv. Mergelės Marijos Ėmimo į Dangų bažnyčia, įrengta vandens tiekimo sistema. 1283 m. Vardziją nuniokojo žemės drebėjimas. 1578 m. kraštą užėmus osmanams, vienuoliai buvo priversti vienuolyną apleisti. Išlikę Vardzijos XII a. būstai, XI a. koplyčia, Šv. Mergelės Marijos Ėmimo į Dangų bažnyčia, freskos, vynininkystės, duonos gamybos reikmenys. 1983 m. Vardzija paskelbta muziejumi.

*Prometėjo ola (პრომეთეს მღვიმე)  – pavadinimas 2010 metais pasiūlytas Sakartvelo prezidento M.Sakašvili. Žinoma, kad Prometėjus yra graikų mitologijos personažas pavogęs iš dievų ugnį ir atidavęs ją žmonėms. Už tai dievai jį prikaustė prie olos, gali būti kažkur Kaukaze. Kai kurie mokslininkai mano, kad mitas atsirado paplitusių Kaukaze mitų įtakoje (pvz. abchazų legenda apie Abrskile ir gruzinų mitas apie Amirani. Pagal šiuos mitus jų herojų prikausto – bet ne prie uolos, o didžiulės olos gilumoje. Todėl, kai buvo atrasta didžiulė Kumistavi ola, asociacijos su Prometėju kilo gana greitai. Teisingiau reikėjo pavadinti Amirani ola, bet užsienio turistams Amirani vardas nieko nesako. Imeretijos kalkakmenio uolų masyvuose yra nemažai vandens išplautų olų, bet Kumistavi – tai ištisas olų tinklas, daugybė atskirų tunelių ir požeminių salių. Bendras olos tunelių ilgis – apie 22 km, vien tik salių apie 16. Įėjimo į olą aukštis – 3,5-4 m, plotis 7 m. Iš olos išteka Kumi upelis. Oloje didelė drėgmė, joje teka keletas požeminių upių, yra požeminių ežerėlių su unikalia fauna. Oloje gyvena keleto rūšių šikšnosparniai. Juos galima pamatyti ekskursijos metu, nors šikšnosparniai stengiasi laikytis aukščiau, toliau nuo žmonių.

*Bagrati katedra (ბაგრატის ტაძარი) pradėta statyti Gruzijos Aukso amžiaus pradžioje, tai buvo ištisos gruzinų cerkvių architektūros epochos pradžia. Soboro statyba pradėta apie 970 metus, baigta 1003 metais. Cerkvės idėja buvo nukopijuota nuo Jono Krikštytojos cerkvės Oški mieste buvusioje Pietų Gruzijoje (dabar Turkijoje). Katedrą atstatant į tai atsižvelgta ir kupolą atstatė tokį patį kaip ir Oški cerkvės. Bagrati soboras išties neįprastas ir jį viešint Sakartvele tiesiog būtina aplankyti. Kaip sako patys kartvelai – „ Nebuvai Sakartvele jei nebuvai Bagrati“.

*Žygis palei Ušbą – jeigu bus daug sniego, vietoje žygio Mestijoje keliausime lankyti garsiojo svanų alpinisto Michailo Chergiani namą su aukštais svanų bokštais, jų buitimi ir tradicijomis bei Mergiani namą – muziejų.