Šokiai ir dviračiai – vietoje automobilių eismo

untitled.JPGKaip jums patiktų atsidurti mieste, kur nė vienoje centrinių rajonų gatvių nepamatysi nė vienos pravažiuojančios mašinos, užtat visur bus nemažai dviratininkų, riedutininkų, šokančių pagal aerobikos pratimų ritmus arba žaidžiančių įvairius žaidimus tiesiog automobiliams skirtuose keliuose žmonių? Tai – ne utopija, o pagreitį įgaunanti realybė.San Franciskas. Nuo sekmadienio ryto tūkstančiai miesto gyventojų suėjo ant keturių su puse mylių važiuojamosios kelio dalies juostos. Ne, ne protestui. Vietoje to jie pirmąkart švenčia taip vadinamas Sekmadienio Gatves – iniciatyvą, kurią miestui pasiūlė meras Gavin Newsom. Renginys visiškai uždarė automobilių eismą didelėje centrinio miesto dalyje – važiuojamoji kelio dalis tapo laikinais namais jogos klasių susibūrimams, miestiečiams, šokantiems salsa šokius, ir kitiems… Sekmadienio Gatvės – tai naujovė šiame mieste: taip, net ir San Franciskas stokoja viešų atviro lauko erdvių: vietoj to visur keliai ir zujančios mašinos. Šis reguliariu reiškiniu pretenduojantis tapti renginys nuo šiol suburs žmones, norinčius švęsti atviras ir laisvas nuo anglies dioksido monstrų miesto erdves. Tokį miesto mero sumanymą įkvėpė analogiški automobilių eismo uždarymai Bogotoje, Portlende, Niujorke ir net Stambule. Per pirmąjį tokį miesto renginį pats meras taip pat buvo pastebėtas, risnodamas su savo žmona judria gatve, kartais sustojant pašokti salsa su kitais šokančiais miestiečiais. Sekmadienio Gatvės San Franciske yra pasisekimas, kuris, kaip manoma, gali priartinti miestą prie kiek rimtesnio reikalo: visam laikui uždrausti automobilių eismą pagrindiniame miesto prospekte.

jav.JPG

Ši nauja miestų savivaldybių tendencija mažinti automobilių eismą vardan atvirų erdvių aktyviam žmonių laisvalaikiui atėjo ne iš pačios ekonomiškai pažangiausios šalies – Kolumbijos. Tačiau tai yra geras pavyzdys, įrodantis, kad net ir maža ar ekonomiškai ne pati pažangiausia šalis, pavyzdžiui, Lietuva, galėtų tapti progresyvių eko-sąmoningų idėjų pionere. Tiesa, kažkaip sunku yra įsivaizduoti tokias iniciatyvas iš miesto savivaldybės, kurios dviračių takai iki šiol neatitinka jokių normalių standartų, o pati savivaldybė daugiau laiko sugaišta kovodama su gėjų bendruomene nei rimtai dirbdama miestiečių interesams ir jų sveikatai. Ką gi, kol kas šokius Lietuvos miestų gatvėse teks atkelti ateičiai…

Romuald Bokėj www.veganas.wordpress.com

DALINTIS