Pavasaris Maskvoje

Ieva Jonilienė

Nuotraukos autorės

Mūsų pradžia
2010 m. gegužė. Palikusi pavasarį, artimųjų šypsenas, įsėdau į autobusą „Vilnius-Maskva”, atlošiau galvą į minkštą autobuso sėdynę ir ramiai laukiau, kol privažiuosime pirmąją savo ilgai planuotos kelionės stotelę – Maskva.
Taip prasidėjo mano ir vyro ilgai brandinta kelionė į Azijos ir Tolimųjų Rytų šalis. Abu labai mėgstame keliones, kartu esame aplankę išties nemažai šalių – Europos valstybes, Pietų Ameriką, taip pat keletą Afrikos valstybių. Mūsų kelionės trukdavo ne ilgiau kaip mėnesį, ilgiau neleisdavo Vilniuje laukiantys darbai. Kasmet aplankydavome vis kitą šalį ir kaskart, besibaigiant atostogoms, svajodavome, kaip būtų puiku, jeigu galėtume keliauti neribotą laiką…
Aplankyti Aziją ir Tolimuosius Rytus mąstėme jau seniai, tačiau žinojome, kad tam tikrai neužteks nei mėnesio, nei dviejų, tam reikiaraudonoji-aikste.JPG kur kas daugiau ne tik laiko, bet ir pinigų. Todėl kelionė ten tapo mūsų svajone, tačiau žinojome, kad kažkada ji tikrai išsipildys. Ilgą laiką tai buvo tik mūsų mintyse ir kalbose, tačiau šiais metais, pavasarį, sukirtome rankomis. Tai geriausias metas įgyvendinti mūsų svajonę, jeigu nepadarysime to dabar, vėliau tikriausiai jau nepavyks to padaryti. Kol kas neturime vaikų, esame dviese, kupini jėgų ir noro. Kaip tarėme, taip ir padarėme. Skaičiavome ilgai rinktas santaupas, darbdaviams liepėme ieškotis naujų darbuotojų, pradėjome pildyti sąrašą, ką reikia pasidaryti iki kelionės. Žinodami, kaip svarbu keliaujant bent šiek tiek suprasti tos šalies kalbą, kelis mėnesius maskvos-gatvese.JPGintensyviai mokėmės kinų kalbos. Žinoma, kinų kalba išties sudėtinga ir suprantame mes kiniškai dar labai nedaug, tačiau vis tik tikimės, kad, pravažiavus Azijos šalis ir atsidūrus Kinijoje, mūsų įgytos žinios bus bent šiek tiek naudingos ir padės mums orientuotis šioje didelėje šalyje. Atsisveikindami namiškiams sakėme, kad mūsų kelionė truks ne trumpiau kaip mėnesį, bet ne ilgiau kaip metus. Kaip seksis – pamatysime. Atšilus orams, galima sakyti, gyvenome vien kelionės nuotaikomis, todėl atėjus dienai, kai jau sėdėjome autobuse, jautėmės išties ypatingai.
Artėjant nakčiai, autobuso vairuotojas įjungė kino filmą „Sibiro kirpėjas”. Garsiai grojanti rusiška muzika, švari rusiška vairuotojų kalba ir už nugaros sėdinti rusė močiutė priminė – kelionė prasidėjo.
Pirmieji įspūdžiai
Mus pasitiko lietingas ir gana vėsus Maskvos rytas. Didelės mūsų kuprinės traukė praeivių, ypač etatinių stoties ilgapirščių akis, todėl savo daiktus užrakinome saugomuose seifuose. Nakvynę turėjome sutarę su mergina iš svetingumo namų CouchSurfing, bet ji grįžti namo turėjo tik 22.30 val., maskva-nakties-metu.jpgtodėl iki to laiko sėdėjome kavinėje ir nieko neveikėme.
Pas CouchSurfing narį važiavome pirmą kartą, todėl buvo kiek neramu, kai 23 val. ėjome nežinomomis gatvėmis, ieškodami reikiamo namo. Neramu dėl to, kad nežinojau, ką darytume, jeigu niekas neatidarytų durų. Buvome žiauriai pavargę. Duris mums po ilgo skambinimo atidarė. Įsileido ir pasiūlė valgyti, bet lūžome miegoti iš karto tik padėję galvas. Pas merginą Tatjaną nakvojome dvi naktis.
Nors pavasaris ir šaltas, akivaizdu, kad žmonių širdyse šilumos pakanka. Kiekvienas paskendęs savo jausmuose, gyvenimas Maskvoje verda…
Žymiausi Maskvos objektai
Pažintį su Maskva pradėjome nuo garsiausios visos Rusijos vietos – Kremliaus. Tai seniausias architektūros ansamblis Maskvoje. Ant Kremlių juosiančios mūro sienos stovi dvidešimt bokštų, svarbiausias jų – Spaso bokštas (XVII a.) Ansamblio centre – Soborų aikštė.palaimintojo-vasilijaus-soboras.JPG Joje penkiabokščiai kupoliniai soborai, pastatyti XV a. Į Maskvos Kremliaus ansamblį įeina ir carų rūmai Granovitaja palata bei įspūdinga Ivano Didžiojo varpinė.
Kremliuje neskubėdami praleidome visą dieną. Tik išėjęs už šios tvirtu mūru apjuostos teritorijos patenki į Raudonąją aikštę. Žodis „krasnyj” rusų kalba iki XX a. reiškė „gražus”.
Ši aikštė skiriapalaimintojo-vasilijaus-sobooras.jpg Kremlių, karališkąją pilį ir istorinį pirklių kvartalą, vadinamą Kinų miestu. Visos pagrindinės Maskvos gatvės, taip pat pagrindiniai Rusijos keliai tarsi spinduliai išeina ir prasideda nuo Raudonosios aikštės.
Didžiulį įspūdį paliko garsūs Raudonosios aikštės statiniai. Netoli stovi ryškiais, įvairiaspalviais aštuoniais svogūno formos kupolais padabintas Palaimintojo Vasilijaus soboras. Rytinėje aikštės dalyje yra didžiausias Maskvoje prekybos centras GUM ir atstatytas Kazanės Dievo Motinos Ikonos soboras. Šiaurinę aikštės dalį užima Valstybinis istorijos muziejus.
Bevaikščiodamas aikšte, jau iš tolo gali matyti minią žmonių, laukiančių savo eilės į mauzoliejų, kuriame guli Vladimiro Iljičiaus Lenino, Sovietų Sąjungos įkūrėjo, palaikai. Tą didelę eilę žmonių papildėme ir mes. Eilėje pralaukę kokias keturiasdešimt minučių, patekome į mauzoliejų.
Įėjimas nemokamas, tik reikia susimokėti už asmeninių daiktų saugojimą, nes neštis su savimi negalima visiškai nieko. Buvome girdėję, kad Rusijos vadą lenino-mauzoliejus-vienas-is-lankomiausiu.jpgrengiamasi palaidoti jo gimtinėje Sankt Peterburge, tačiau, atsidūrus ten ir pašnekėjus su maskviečiais, susidarė toks įspūdis, kad tai tik kalbos ir bentleninas-iki-siol-dar-labai-mylimas-rusijoje.jpg jau artimiausiu metu laidotuvių išties neišvysime. Mauzoliejus – didžiausias visos Rusijos pasididžiavimas ir pasipelnymo šaltinis. Visi į Rusiją atvykę svečiai, turistai pirmiausia veržiasi pasižiūrėti mauzoliejaus. Leninas rusams – jų kultūros simbolis, istorijos dalis. Iki šiol kasdien jam nešami raudoni gvazdikai ir jaučiama pagarba.
Kitą dieną praleidome Arbato gatvėje, čia išėję pasižmonėti maskviečiai, turistai, renkasi gatvės dailininkai.
Pirmi netikėtumai
Atsisveikinome su svetinga Tatjana ir bilietą gavome išvykti Transsibiro magistrale tik po kelių dienų. Susitaikę su tuo, puolėme ieškoti nakvynės ir galvoje dėliotis mintis, ką įdomaus nuveikti dar kelias dienas Maskvoje. CouchSurfing ir rusų svetingumas mus išgelbėjo: kontaktuose suradome kitą merginą, kuri mus priėmė dviem naktims.
Pabendravus su rusais,naktiniai-kamsciai-maskvoje.jpg susidarė įspūdis, kad jie didžiuojasi gyvendami Rusijos sostinėje Maskvoje. Jie nesustodami gali pasakoti apie žymiausius Maskvos objektus, apie naktinę Maskvą, apie Maskvoje leidžiamą laisvalaikį, mokslus, darbus ir kt. Mūsų sutikti jauni maskviečiai nenori niekur kitur gyventi, jie džiaugiasi, kad gyvena būtent čia.
Gyvenant Maskvoje reikia visuomet su savimi nešiotis pasą. Pareigūnas jo gali paprašyti bet kada ir bet kur. Neturint paso, gresia didelės baudos. Taip pat Maskvos gyventojai ir svečiai, šalyje pabuvę ilgiau nei tris dienas, turi turėti atitinkamą dokumentą, patvirtinantį, kad gyvena šiame mieste legaliai. nedidelis-kamstis-maskvoje.jpgPaklausti, kaip gali būti priregistruoti metro stotyse pardavinėjantys įvairius daiktus kinai ar kitų tautybių gyventojai, rusai nusišypsoję atsako, kad Maskvoje korupcija klesti.
Kai vieną vakarą su vietiniu maskviečiu važinėjome po naktinį miestą, jis pasakojo apie dideles Maskvos automobilių spūstis ir miliciją. Nors mieste leidžiama važiuoti ne didesniu kaip 60 km/val. greičiu, visi labai stengiasi važiuoti ne didesniu kaip 100 km/val. (nerašytos taisyklės tai leidžia, svarbiausia – neviršyti 40 km/val. greičio). Pastovėję porą valandų automobilių spūstyje, sužinome, kad čia jis dar nedidelis. Didieji, sako, būna rytais, kol, be visų vietinių mašinų, pravažiuoja Maskvos „elitas” su mėlynais švyturėliais, kuriuos, pasirodo, nesunkiai galima nusipirkti už kelis tūkstančius dolerių.
Lietuviams ir kitiems europiečiams jie šiek tiek pavydi, kad galime laisvai visur keliauti ir važinėti be vizų. O visa kita, jiems puiku savo šalyje. Nors miestas, kaip pastebėjome, išties brangus, ir atlyginimai žmonių labai skirtingi. Bet, kaip jie teigia, gali rasti ir pigių parduotuvių, nors mes tokių, deja, taip ir neradome…
Kai pasakome vietiniams, kad mes esame iš Lietuvos, jie atsako: „A, iz Pribaltiki” (rus. iš Pabaltijo). Lietuva, Latvija ar Estija jiems – kaip viena didelė šalis.
Pagaliau kišenėje jau turime bilietus. Kita stotelė – Novokuznetskas. Nuo Maskvos – apie 3700 kilometrų.